Lawinia Rate

„Dyskomfort w obliczu lustrzanego odbicia
Przegląd filmów wideo Emy Kugler
Pomysł i opracowanie Lawinia Rate

Dyskomfort w obliczu lustrzanego odbicia to pierwszy przegląd filmów wideo słoweńskiej artystki Emy Kugler w Polsce. Tytuł programu odnosi się do tematów poruszanych przez artystkę, a którymi są przede wszystkim pytania o egzystencję ludzką, jak też kwestia płci czy hierarchie społeczne. Kugler lubuje się w technice wideo i wizualnych eksperymentach. Barokowość, teatralność i dbałość o detal dobrze opisują jej filmy, a ich znakiem rozpoznawczym są, przez nią samą zaprojektowane i wykonane kostiumy, oscylujące między ubiorem a rzeźbą.

Program
I Filmy z lat 90tych
• Hydra (1993), 16 min.
• Obiskovalec (The Visitor) (1995), 27 min.
• Postaja 25 (Station 25) (1997), 30 min.
II Polska premiera filmu
• Man with Shadow (2019), 100 min.


Lawinia Rate studiowała historię sztuki i medioznawstwo na Ruhr Universität w Bochum, gdzie w 2018 obroniła doktorat „L’Objet garde et livre son secret. Claude Cahun poezja objektu” (ukaże się nakładem transcript Verlag, grudzień 2020). Obecnie pracuje nad projektem „Materialność dywergencji. Filmowe eksperymenty i ruchy feministyczne okło 1980 w Europie”, gdzie bada relacje między praktyką eksperymentu w filmie i wideo, tworzeniem kolektywów i teorią feministyczną. W 2014 roku założyła platformę filmu eksperymentalnego „Attaque(e)r le visible” w La Mutinerie w Paryżu. Jako niezależna kuratorka jest ona autorką wystaw m.in. „Imagining the Body” w ramach Fringe Festival w Londynie (2015), „Jen Liu: Pink Detachement” w Somos Gallery w Berlinie (2016), czy też audio-video instalacji performatywnych „Interleaved Space” w ramach Transmediale Vorspiel w Berlinie (2018, 2019, 2020). Lawinia Rate współpracuje z Allgemeines Künstlerlexikon i Internationales Frauenfilmfestival Dortmund/Köln.

fotografia: Mimi Plus