William Kentridge (Republika Południowej Afryki)
bio: William Kentridge jest południowoafrykańskim rysownikiem, performerem, scenografem, reżyserem teatralnym i operowym, rzeźbiarzem, autorem malowideł ściennych i gobelinów oraz twórcą filmów. Urodził się 8 kwietnia 1955 w Johannesburg w Afryce Południowej. Kentridge zyskał międzynarodowe uznanie dzięki krótkiemu animowanemu filmowi, po którym rozwinął niesamowitą karierę w dziedzinie sztuk wizualnych, filmu, teatru i opery. W swoim kultowym filmie Kentridge łączy autobiografię z życiorysami postaci fikcyjnych, aby zawiązać narrację, a opowieści nadaje charakterystyczną dla siebie formę rysunku czarnym węglem i tuszem. Wielokrotnie poprawia pojedyncze obrazy, aby stworzyć kardy filmowe, w których każdy nowy obraz stanowi palimpsest poprzedniego rysunku. Sam artysta powiedział, że jego praca polega na tymczasowości ruchu. Prace Kentridge’a są znajdują się m.in.: w kolekcji MoMA w Nowym Jorku, Art Institute of Chicago, Tate Gallery w Londynie i Goetz Collection w Monachium.
projekcje filmowe: film dokumentalny How We Make Sense of the World (Louisiana Museum, Dania), 30’
animacje: Johannesburg drugie najwspanialsze miasto po Paryżu, 8’02’’
Felix na wygnaniu, 8’43’’
Tabela przypływów, 8’50’’
How We Make Sense of the World przedstawia podstawy filozofii Williama Kentridge’a i jego podejście do twórczości. Szczerze i skromnie, Kentridge mówi o autopromocji pewności. O tym, że twórczość może być piękna dla autora i jednocześnie nie wywrzeć żadnego wrażenia na innych. Kentridge wspomina także o tym jak błędnie przedstawiany jest świat w obiektywny sposób oraz jak wiele zależy od tego, co wpływa na odbiór dzieła – historia, wspomnienia i uprzedzenia. Sugeruje także, że elementy autobiograficzne są istotne przy tworzeniu sztuki dogłębnej. Wszystko to może być powszechnie akceptowana wiedzą jednak często natykamy się na średnią twórczość, która jest nadmiernie rozdmuchana i rozpromowana ponad swoją wartość przez artystę.