Tanja Brüggemann (Austria)
biogram: Urodzona w Austrii, posiada dyplom z gry na fortepianie oraz z dziedziny teorii muzyki i kompozycji, była uczennicą Adriany Hölszky, Tristana Muraila i Alexandra Mullenbacha na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu. Ukończyła także studia doktoranckie z dziedziny filmu i studiów audiowizualnych ze Szkoły Filmowej przy współpracy z łódzką Akademią Muzyczną pod kierownictwem Zygmunta Krauze i Krzysztofa Knittla. Tanja mieszka i pracuje we Wiedniu i Linz oraz w klasztorze Sankt Florian. Otrzymała stypendium rządu austriackiego, Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu, stypendium Antona Brucknera i inne.
Jako prezydent Stowarzyszenia Kompozytorów Górnej Austrii założyła Atelier PYSYP-Picture your Sound your Picture współpracujące między twórcami filmu i kompozytorami/sounddesignerami w ramach festiwalu filmowego Crossing Europe 2014. Od tej pory jest członkiem grupy ekspertów ds. filmu i mediów w Austriackim Stowarzyszeniu Kompozytorów we Wiedniu. IGNM – International Society for Contemporary Music Upperaustria (Międzynarodowe Stowarzyszenie Muzyki Współczesnej) zaprosiło ją do podjęcia roli kuratora koncertów organizowanych w 2015 roku. W swojej pracy konsultuje się z badaczami i instytucjami takimi jak Austriacki Instytut Sztucznej Inteligencji, Austriacka Akademia Nauk czy Instytut Alfreda Wegenera, Centrum Badań Polarnych i Morskich Helmholtz. Utwory na zamówienie były wykonywane w Wiener Musikverein, Brucknerhaus, Kulturforum Berlin, Meeting Point Messiaen, ORF, podczas Wien Modern, Crossing Europe Filmfestival, SALT Festival Victoria/Canada.
projekcje filmowe:
I AOA I Skizze A
dla Sylvie Lacroix
AOA I opiera się na nagraniach podwodnego obserwatorium Oceanu Południowego PALAOA, wybudowanego przez AWI Alfred Wegener Institute w Bremerhaven w Niemczech.
Skrót PALAOA oznacza PerenniAL Acoustic Observatory of the Antarctic Ocean (Wieloletnie Akustyczne Obserwatorium Oceanu Południowego), a słowo „palaoa” po hawajsku znaczy „wieloryb”.AOA pochodzi od PALAOA. Oto niektóre interpretacje, które wpadły mi do głowy w trakcie komponowania i pracy nad Spektrogramami Nagrań i dokumentami:
1. Alfa-Omega-Alfa: Początek-Koniec-Nowy Początek, cykl Życia i Śmierci.
2. Kąt nadejścia sygnału: pojęcie używane do lokalizowania celów
3. reglos/film eksperymentalny
II REGLOS – IMMOTO
dla Larsa Kindermana
r e g l o s – drugi film z cyklu AOA – skupia się na filmach poklatkowych i podwodnych nagraniach z Antarktyki wykonanych przez stację badawczą PALAOA. Metamorfozy obrazów i dźwięków, zarówno pod jak i na powierzchni lodu.
Conny Zenk to kompozytor wizualny, artysta video i sztuki mediów podejmujący tematy analizujące social media, migrację, płeć i feminizm, a także miejsce, architektoniczne i przestrzenne koncepcje.
Kompozycje Tanji Brüggemann opierają się na nagraniach naturalnych przestrzeni dźwiękowych, adaptacjach instrumentów akustycznych oraz na poszukiwaniu prawdziwego i sztucznego przy ponownym definiowaniu zjawisk akustycznych. AOA I Skizze A było prezentowane na festiwalach w Austrii, Niemczech i Szwajcarii.
performance: AMA
Jednym z mniej znanych a fascynujących zjawisk w japońskiej kulturze są poławicze pereł AMA. Ama (海女 in Japanese) znaczy dosłownie „kobieta morza” i już w 750 roku w Man’yoshu najstarszej japońskiej antologii poezji pojawiają się wzmianki na ten temat. Kobiety te specjalizują się w nurkowaniu na głębokość 30 stóp w zimnej wodzie bez dodatkowego ekwipunku, ubrane jedynie w przepaski. Wykorzystując specjalną technikę wstrzymywania oddechu na nawet 2 minuty mogą pracować do 4 godzin dziennie zbierając perły, wodorosty i mięczaki.
Michael Gakuran
AMA – tranformacja kobiety w 7 scenach
Po odczytaniu przez kompozytorkę Tanję Brueggemann rozsypanych wierszy, śpiewaczka nurkuje wgłąb swojego jestestwa w kompletnej samotności i wśród ciemności morza. Następnie pojawia się przeczucie wywołujące ludzką przyszłość.