Sebastian Cichocki

Sebastian Cichocki
Odzyskać propagandę dla planety Ziemia – odczyt

Jeszcze nigdy sztuka nie była tak blisko życia. Jak i śmierci. Kryzys klimatyczny, doświadczany na co dzień poprzez bolesną utratę bioróżnorodności, pór roku, jak i w ogóle deficyt nadziei na przyszłość, wymaga uruchomienia potężnych pokładów wyobraźni. Musimy zmierzyć się z nieodwracalnością, wyczerpaniem obowiązujących paradygmatów gospodarczych i politycznych. Czego możemy więc nauczyć się od artystek i artystów?
Sztuka współczesna jako styl, dyscyplina i format produkcji, dystrybucji, relacji z widzem, obciążona jest niestety kilkoma poważnymi wadami: skłonnością do przesady, ekstrawagancji, konkurencji, elitarności, nadprodukcji, pompy i marnotrawstwa. Tymczasem praktyki zaangażowania w generowanie zmiany społecznej, nie zawsze prowadzą do powstania materialnego dzieła, które trafić może do muzeum czy galerii. Wymykają się tym samym radarom instytucji i migrują, na własne życzenie lub z konieczności, poza świat sztuki. Bardzo często właśnie, w świat aktywizmu ekologicznego, eksperymentalnego rolnictwa czy rewitalizacji całych ekosystemów. Tym lepiej dla nich.

 

 


Sebastian Cichocki – główny kurator Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Był autorem i współautorem wystaw, m.in. w Pawilonie Polonia na 52. i 54. Biennale Sztuki w Wenecji (w 2007 roku z Moniką Sosnowską, w 2011 z Yael Bartaną), „Tęcza w ciemności. O radościach i mękach wiary” w SALT w Stambule i Malmö Konstmuseum, „Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej”, „Zofia Rydet. Zapis 1978-1990”, „Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.