Nigel Rolfe

„Płonąc (w drzewie)

Życie życia
Praca w zgodzie z przyrodą
Trzymające ręce
Przeciwieństwo chciwości
głupca, który stawia
zysk ponad przyszłość
Przeciwstawiać
Buntować
Wracać
(Ogień wobec wymierania)”


Nigel Rolfe jest pionierem i nowatorem sztuki performance. Urodził się na wyspie Wight (1950), a od 1974 mieszka i pracuje w Dublinie w Irlandii. Artysta, kurator, aktywista i wykładowca akademicki. Jego performance, fotografia, wideo i realizacje dźwiękowe zyskały międzynarodowe uznanie i były prezentowane w ponad 30 krajach na pięciu kontynentach. De Appel (Amsterdam), Franklin Furnace (N.Y.) i Institute of Contemporary Art (Londyn) prezentowały działania Rolfe’a

od najwcześniejszych realizacji. Główne wystawy retrospektywne prezentowane były w Irish Museum of Modern Art w Dublinie i w Musee D’Art Moderne de la Ville De Paris. Wystawiał m.in. w Dublinie, Paryżu, Sao Paulo, Busanie, Kwangju i na Biennale w Wenecji, a także na licznych międzynarodowych targach sztuki

Studiował rzeźbę. W latach 70. opisując swoje realizacje użył terminu „Rzeźba w ruchu” odnosząc się do wykorzystanie materiału w czasie, na długo przed pojawieniem się pojęcia performance. Rolfe wykorzystywał multimedia, by artystycznie wyrazić polityczną postawę aktywisty. W latach 80.artysta realizował działania na dużą skalę z użyciem dźwięku, filmu i video. Hand On Face oglądało 600 milionom ludzi w 67 krajach (koncert w proteście przeciw uwięzieniu Nelsona Mandeli,  1988, stadionWembley w Londynie). Rolfe nadal realizuje prace dźwiękowe i video w standardzie emisyjnym. Video nie jest dla niego narzędziem dokumentacji, ale badania własnych ograniczeń fizycznych i psychicznych. Wykorzystuje ciało do zakwestionowania własnych ograniczeń.