Małgorzata Sady

 

Małgorzata Sady

Od końca lat 70. jako kurator, uczestnik,tłumacz  i twórca projektów artystycznych współpracuje z centrami sztuki, festiwalami filmowymi i teatralnymi w kraju i zagranicą (Kanada, Irlandia, Portugalia, Ukraina, Szwecja, Litwa, Wielka Brytania, Rosja, Czechy, Francja, Włochy, Niemcy, Australia, Japonia, Izrael, Szwajcaria). Przez lata związana z Andrzejem Mroczkiem i prowadzonymi przez niego galeriami (Labirynt, Stara, Grodzka) , Leszkiem Mądzikiem i Sceną  Plastyczną KUL, Filharmonią  im.Henryka Wieniawskiego, Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzienice i in. Od lat 90. propaguje twórczość Franciszki i Stefana Themersonów (z którymi miała szczęście się przyjaźnić) w postaci publikacji, wystaw i wykładów w kraju i zagranicą. Od 2002 prowadzi niezależną oficynę wydawniczą Gaberbocchus w Polsce. Związana z międzynarodowym festiwalem filmów animowanych „Animator” w Poznaniu (uczestniczyła w grupie założycielskiej). Od 2003 bierze w Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu. Od lat współpracuje z Braćmi Quay, m.in. przy realizacji filmu„Inventorium śladów” (asystentka reżyserów i autorka improwizacji muzycznych) i „Maska” (adaptacja). Jest autorką tekstu książki kinematograficznej „Inventorium śladów’, wizualnie opracowanej przez Braci Quay. Wielokrotnie pisała o ich twórczości.  W 2019 roku była kuratorką retrospektywnej wystawy Braci Quay „Inventorium śladów” w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. W 2010 wraz z Marcinem Giżyckim zrealizowała film dokumentalny ”Alfred Schreyer z Drohobycza’. W 2011 stworzyła przestrzeń dźwiękową do wystawy Koji Kamoji’ego „Mnich” (Galeria Appendix2, Warszawa). Od 2012 współpraca z Kamojim przyjęła to wspólne instalacje i wystawy (Galeria Entropia we Wrocławiu,„Ogród sztuk” w Podkowie Leśnej, aranżacja Grobu Pańskiego w Kościele Wizytek w Warszawie, wystawa obrazów w BUWie w Warszawie, a także publikacji „i ja” z okazji retrospektywnej wystawy Kamojego w Zachęcie i Mangdze.  Wraz z K.Kamojim W.Rosochą, M.Wasilewskim, H.Sagiuro brała udział w wystawie „Rozmowa z Ukiyo-e” (Mangha, Muzeum Podlaskie w Białymstoku). Od 2008 jest kuratorem programu filmowego Międzynarodowego Festiwalu Teatru Lalkowego i Filmu Animowanego dla Dorosłych „Lalka też człowiek” w Warszawie.  Od 2010 przygotowuje programy animacji dla festiwalu ANIMO w Kwidzynie. Od 2010r roku uczestniczy w festiwalu Themersonów organizowany przez POKiS w Płocku, wspierając go programowo. Współpracuje z Fundacją Sztuki Współczesnej In Situ (Warszawa-Sokołowsko). W 2012 wraz z Ewą Zarzycką była kuratorką II Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Efemerycznej Konteksty i od tej pory jest corocznie pełni tę funkcję. Kuratorka wystawy Themersonów w Tel-Aviv Museum w Izraelu (2014), wystawy „An Approach to Being” w Kyoto (Japonia) , wystawy polskiego plakatu w Brisbane (Australia),  Ars Polonia Biennale w Opolu, wystawy „Epiphanies” Bożeny Biskupskiej w galerii L’Etrangere w Londynie (2019). Występowała z Davidem Thomasem w spektaklu-koncercie „Bring me the Head of Pere Ubu” (adaptacji sztuki A.Jarry), spektaklach „Sceny Plastycznej”, działaniach performatywnych. Stypendystka Ministerstwa Kultury i DN .Autorka licznych przekładów z dziedziny literatury, filozofii i historii sztuki najnowszej (Czechowicz, Wittgenstein, Russell, Kłoczowski, Świdziński, Themerson, i in). Pisze i mówi o filmie, sztuce i literaturze. Pracuje przy realizacji filmów dokumentalnych i animowanych. Wykłada na Wydziale Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie.

Obecnie pracuje nad stałą ekspozycją Themersonów w Muzeum Mazowieckim w Płocku.  Prowadzi nomadyczny tryb życia w poszukiwaniu uniwersalnych wartości i piękna.