Inés Amado

amado-ines

Inés Amado artystka, działaczka akademicka, badaczka, kuratorka.

Urodzona się w Leiria w Portugalii, żyje i pracuje w Anglii. Pracuje na Uniwersytecie De Montfort. W swoich pracach wykorzystuje różne media, m.in. rzeźbę, wideo, instalację site-specific i performance, szczególny nacisk kładąc na interdyscyplinarność, współpracę, dialog i interakcję.

Jej ostatnie wystawy i działania badawcze obejmują:

  • Facing the Other, Here and Now Centro Cultural de Belem/P28 (Lizbona, Portugalia)
  • Wystawa i konferencja (kurator: Paul Goodwin; Tate Britain, 2011)
  • Tiresias Video de artistas made in Portugal Centro Cultural (Montevideo, Urugwaj; 2010)
  • Narrativa de lo Cotidiano Diaspora Vibe Gallery (Miami, USA i La Ex-Culpable, Lima, Peru; 2010)
  • The Colours of the Fjord in a Rainbow of Experiences (Ulvik, Norwegia; instalacja i performens; 2010)
  • GPS Tuga (Parade Ground, Chelsea School of Art; 2010
  • The 28th State: European Borders in an Age of Anxiety (Tate Britain, 2009)
  • Artist Talk and Catalogue Launch IMMA (Dublin, Irlandia; 2008)
  • New Territories (kuratorka i uczestniczka) Pavilhao 28 H. Julio de Matos (Lizbona, Portugalia; 2008)
  • Laranjas Tableau Vivant or Memento Mori Mundos Locais (Lagos, Portugalia; 2008)

Amado była organizatorką i kuratorką podczas International Multi Media Symposium, które odbyło się na Azorach. W wydarzeniu wzięło udział 25 artystów, pisarzy, muzyków i poetów z całego świata, skupionych wokół konceptu Miejsce i Ludzie z naciskiem na międzykulturowość i interdyscyplinarność. W 1997 r. Ines Amado, przy wsparciu technicznym Dave’a Lawrence’a, stworzyła Sands in Time, pierwszą instalację live-art video transmitowaną w Internecie. Obrazy przesłane za pośrednictwem satelity z Azorów przeplatały się z obrazami Londynu, stanowiąc część instalacji.

W 2000 r. Amado zorganizowała BreadMatters I w Polsce, w 2003 r. – BreadMatters II w Lizbonie, a wreszcie BreadMatters III w West Cork Arts Centre, pod patronatem Cork Europejskiej Stolicy Kultury w Cork.Amado wykonywała jednoosobowe show w Portugalii, Norwegii, , Anglii, Polsce, Belgii, USA i we Włoszech.

Za projekt BreadMatters artystka otrzymała dotację badawczą AHRB. Wsparcie uzyskała również od Fundacji Gulbenkian, Ministerstwa Kultury Portugalii, British Council, Arts Council of England, London Docklands Development, Middlesex Hospital, Portugal Telecom, British Telecom, RTP, Instituto Camoes, Fundação Luso-Americana, Universities award schemes, Sherkin Island Development Society Ltd . oraz The Credit Union Cork.
Jej prace znajdują się w wielu prywatnych i publicznych zbiorach. Ostatnio nabyte przez warszawską Fundację In Situ oraz Adirondack C. C. z Nowego Jorku.