Daniel Bird

Tryptyk Paradżanowa: Program ten łączy w sobie trzy niezwykłe filmy krótkometrażowe, będące rozważaniem o naturze sztuki i artystów, wyróżniające się wyjątkowym, bogatym stylem posługującym się techniką kolażU. Filmy te zostały poddane rekonstrukcji cyfrowej. Kijowskie freski (1966) – film składający się z materiałów, które nie weszły do skonfiskowanego filmu opowiadającego o Kijowie po II wojnie światowej (1967), hołd złożony dziewiętnastowiecznemu malarzowi ormiańskiemu Arabeski na temat Pirosmaniego (1986), będące ożywieniem dzieła gruzińskiego artysty Niko Pirosmaniego. Siergiej Iosifowicz Paradżanow(1924-1990) ormiańsko-gruziński twórca filmowy, uznawany za jednego z najwybitniejszych twórców kina w XX wieku. Wszechstronny artysta i dysydent, wiele lat więziony przez władze za głoszone przez siebie poglądy i niezależność artystyczną oraz homoseksualizm. Cienie zapomnianych przodków i Kolor Granatu to najbardziej znane dzieła tego Sergieja Paradżanowa.


Daniel Bird studiował psychologię i filozofię na Uniwersytecie Keele i filozofię na Uniwersytecie Warwick. Organizował retrospektywy dla BFI (British Film Institute) Southbank, Film Society w Lincoln Center i Centre Georges Pompidou. Był kuratorem wystaw w Institute of Contemporary Arts w Londynie (The Listening Eye: Walerian Borowczyk) i w The Horse Hospital (Basha: The Unsung Hero of Polish Poster, Lunar Futurism: Costumes, Props and Ephemera from On the Silver Globe). Jest współzałożycielem Friends of Walerian Borowczyk, stowarzyszenia z siedzibą w Paryżu. Współtworzył Camera Obscura: The Walerian Borowczyk Collection for Arrow Films, który otrzymał nagrodę Focal International Award za najlepszy projekt konserwacji i rekonstrukcji filmu. Jest autorem książki Boro: Walerian Borowczyk (2017), wydanej przez Friends of Walerian Borowczyk we współpracy z Editions Georges Pompidou. Jest współproducentem rekonstrukcji cyfrowej Goto Wyspa miłości Waleriana Borowczyka, Na srebrnym globie Andrzeja Żuławskiego oraz Aleksieja Germana Chrustalow, samochód. W 2019 roku zrealizował Temple of Cinema # 1: Sayat Nova Outtakes, instalację z niwykorzystanych fragmentów filmu The Colour of Granatates Siergieja Parajanova, który został zaprezentowany w ramach Art Directions na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie i Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Golden Apricot. W latach 2018-2020 współpracował z Narodowym Centrum Kina w Armenii, Centrum Dowżenko i Georgian Film przy produkcji Tryptyku Parajanowa.