Alastair MacLennan

Postrzegam sztukę jako „poezję wizualną”.

Oprócz tego, że sztuka przynosi nader pozytywne korzyści społeczeństwu, ma ona w sobie potencjał minimalizowania tego, co negatywne w życiu, łagodzenia bólu, uzdrawiania siebie i innych. Tak jak czyni to poeta stosując rymy i rytmy w materii słowa, przekształcając, przekraczając i wzbogacając „znaczenie”, możliwe jest to także w różnych formach sztuk wizualnych.

VIAL AVAIL

Performance ODNOSI się do pluralizmu sytuacji:

1)…’obecność nieobecności’ podczas odizolowania spowodowanego przez COVID-19

2)…niebezpieczeństw stworzonego przez człowieka myślenia binarnego

3)… założenia, że przyroda jest naszym ‘sługą’, a nie nauczycielem i mistrzem

4)…społecznego ‘niemyślenie’ o globalnym ociepleniu

5)…ingerowania w żywioły – ziemię, powietrze, ogień i wodę

6)…ponieważ COVID-19 nie jest zatrzymywany przez separatystyczne granice, potrzeba ewolucji gatunku ku ‘holistycznym’ systemom bycia, czynienia i myślenia

7)… wypowiadane słowa wzięły się z myślenia ostrzegającego i ‘wybranych faktów’ składających się na ‘wiadomości’

8)… potrzeby holistycznego podejścia umożliwiającego zdrowy rozwój umysłu, ciała i ducha”


Alastair MacLennan reprezentował Irlandię na Biennale w Wenecji w 1997, upamiętniając ofiary konfliktów politycznych w Irlandii Północnej (1969 – 1996). W latach 70. i 80. wykonywał długie, trwające nawet do 144 godzin działania w Wielkiej Brytanii, USA i Kanadzie, których tematyka oscylowała wokół nieprawidłowości występujących w świecie polityki, kultury i życia społecznego. Od 1975 MacLennan mieszka w Belfaście, gdzie w 1978 roku założył Belfast’s Art and Research Exchange. Od 1975 wykładał na Polytechnice Ulsterskiej, a następnie University of Ulster, gdzie przez 11 lat prowadził zajęcia na Wydziale  Sztuk Pięknych. MacLennan podróżuje po świecie prezentując swoje actuations (performance/instalacje). Od 1989 roku jest członkiem międzynarodowej grupy performance Black Market International. MacLennan jest emerytowanym profesorem University of Ulster w Belfaście, honorowym członkiem Dartington College of Arts oraz National Review of Live Art  w Glasgow (Szkocja), a także założycielem organizacji zajmującej się sztuką performance Bbeyond w Belfaście. W 2020 otrzymał doktorat honoris causa na Universytecie w Dundee (Szkocja).