Pokazy filmowe

Tegoroczna edycja Kontekstów dedykowana jest legendarnemu artyście Józefowi Robakowskiemu, który w ramach festiwalu zaprezentuje autorski zestaw filmów swojego autorstwa. Festiwalowicze będą mogli wziąć również udział w otwierającej festiwal multimedialnej wystawie „Krew facebooka”, za pośrednictwem której Robakowski obnaża niezwykły potencjał twórczy Polaków. Na tym nie koniec filmowych Kontekstów. W sokołowskim Kino Zdrowie zobaczymy ponadto filmy Williama Kentridge’a – twórcy nazywanego „ostatnim żyjącym geniuszem”, którego animacje można było zobaczyć m.in. na festiwalu w Edynburgu czy Cannes.  Tegoroczne Konteksty to też okazja do zapoznania się z twórczością studia Marka Serafińskiego.

///

Marek Serafiński (Polska)

Marek Serafiński był autorem scenariuszy, opracowania plastycznego i animacji własnych filmów. Jako jeden z nielicznych twórców w tej dziedzinie filmowej dotykał tematyki społecznej, nadając jej surrealistyczno-groteskową formę. Absurdalny dowcip sytuacyjny miesza się tu z tragedią i grozą.
Utwory te swój klimat z pogranicza realności i charakterystycznej dla filmu animowanego umowności zawdzięczają między innymi specyficznej technice realizacji. Punktem wyjścia są realne zdjęcia aktorów, następnie przetworzone graficznie i ułożone w nową partyturę ruchu.

Zrealizowane filmy:

MÓWCA – 1981,
DWORZEC – 1984,
KONCERT 1986 – nagroda na festiwalu w Huesca,
BETON 1987 – nagroda za animację na festiwalu w Krakowie,
WYŚCIG 1989 – Grand Prix festiwalu w Lipsku, nagroda specjalna w Annecy, EGZAMIN – 1992,
NARODZINY – 1995,
GARBY – 1997,
ZAWODOWIEC – 2004,
SYN GWIAZD – 2006 – nagroda TVP S.A .Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza ALE KINO Poznań 2006,
IDEA – wyróżnienie OFAFA 2007,
SAFARI- 2009 – wyróżnienie OFAFA 2010
INDYWIDUUM – 2013
IDOL – film nieukończony.

prezentację Studia Marka Serafińskiego poprowadzi Małgorzata Bosek

///

Studio Marka Serafińskiego (Polska)

pokaz filmów: autorzy: Piotr Dumała, Marcin Giżycki, Adela Kaczmarek, Grzegorz Koncewicz, Quay Brothers, Ewa Ziobrowska

///

Tanja Brüggemann (Austria)

projekcje filmowe:  

AOA I Skizze A

dla Sylvie Lacroix

AOA I opiera się na nagraniach podwodnego obserwatorium Oceanu Południowego PALAOA, wybudowanego przez AWI Alfred Wegener Institute w Bremerhaven w Niemczech.

Skrót PALAOA oznacza PerenniAL Acoustic Observatory of the Antarctic Ocean (Wieloletnie Akustyczne Obserwatorium Oceanu Południowego), a słowo „palaoa” po hawajsku znaczy „wieloryb”.AOA pochodzi od PALAOA. Oto niektóre interpretacje, które wpadły mi do głowy w trakcie komponowania i pracy nad Spektrogramami Nagrań i dokumentami:

1. Alfa-Omega-Alfa: Początek-Koniec-Nowy Początek, cykl Życia i Śmierci.
2. Kąt nadejścia sygnału: pojęcie używane do lokalizowania celów
3. reglos/film eksperymentalny

II REGLOS – IMMOTO

dla Larsa Kindermana

r e g l o s – drugi film z cyklu AOA – skupia się na filmach poklatkowych i podwodnych nagraniach z Antarktyki wykonanych przez stację badawczą PALAOA. Metamorfozy obrazów i dźwięków, zarówno pod jak i na powierzchni lodu.

Conny Zenk to kompozytor wizualny, artysta video i sztuki mediów podejmujący tematy analizujące social media, migrację, płeć i feminizm, a także miejsce, architektoniczne i przestrzenne koncepcje.

www.tanjabrueggemann.com

///

VestAndPage (Niemcy/Włochy)

projekcja: sin∞fin – Performances at the Core of the Looking-Glass
(sin∞fin – Performance w samym środku lustra)

Wyprodukowany na Antarktydzie końcowy odcinek trylogii sin∞fin autorstwa VestAndPage angażuje poprzez narrację na temat obszernych sfer natury i wszechświata. Trylogia filmu artystycznego o wspólnych performance’ach w odległych epickich miejscach na całym świecie balansuje pomiędzy rzeczywistością i wizjonerstwem, a wrażenia są wzmocnione przez nieznane otoczenie. Performance zgłębia uniwersalne ludzkie doświadczenia takie jak altruizm, partnerstwo i przemijającą naturę istnienia.

Produkcja VestAndPage przy współpracy z DNA Dirección Nacional del Antártico, Buenos Aires i Thetis Spa, Venice.
Przedstawiony przez Zonadeartenacción, Residencias del Sur and SpinConectora.
Argentyna / Włochy / Niemcy, 2012
język angielski z hiszpańskimi napisami
Koncepcja, Performance, Kamera: Verena Stenke, Andrea Pagnes
Post-produkcja i edycja: Verena Stenke
Tekst: Andrea Pagnes, Laura Bucciarelli, Aisha Ryannon Pagnes
Wsparcie przy tekście: Gaston Lacombe
Tłumaczenie na hiszpański: Roberto Ruiz
Soundscape i muzyka: Zai Kuning, Angie Seah, Black Sea Hotel oraz nagrania śpiewu Weddelek antarktycznych pod lodem dzięki uprzejmości Douglasa Quina.

www.vest-and-page.de

///

William Kentridge (Republika Południowej Afryki)

projekcje filmowe: film dokumentalny How We Make Sense of the World (Louisiana Museum, Dania), 30’
animacje: Johannesburg drugie najwspanialsze miasto po Paryżu, 8’02’’
Felix na wygnaniu, 8’43’’
Tabela przypływów, 8’50’’

How We Make Sense of the World przedstawia podstawy filozofii Williama Kentridge’a i jego podejście do twórczości. Szczerze i skromnie, Kentridge mówi o autopromocji pewności. O tym, że twórczość może być piękna dla autora i jednocześnie nie wywrzeć żadnego wrażenia na innych. Kentridge wspomina także o tym jak błędnie przedstawiany jest świat w obiektywny sposób oraz jak wiele zależy od tego, co wpływa na odbiór dzieła – historia, wspomnienia i uprzedzenia. Sugeruje także, że elementy autobiograficzne są istotne przy tworzeniu sztuki dogłębnej. Wszystko to może być powszechnie akceptowana wiedzą jednak często natykamy się na średnią twórczość, która jest nadmiernie rozdmuchana i rozpromowana ponad swoją wartość przez artystę.

///

Horacy Muszyński (Polska)

pokaz filmu: Robakowski The Remake 

///

Małgorzata Potocka (Polska)

pokaz filmu: Modlitwa do bytu – Koji Kamoji

Film dokumentalny: portret artysty Koji Kamoji i jego performance “Modlitwa do bytu” zarejestrowany w galerii Labirynt w 2018 roku. Rozmowa o sztuce i życiu niezwykłego artysty, który jest Japończykiem, jednak los wybrał dla Niego inną ojczyznę-Polskę. Koji Kamoji stał się jednym z głównych przedstawicieli sztuki performance  w latach 80.  i do dziś związany jest z Galerią Foksal.

Reżyseria: Małgorzata Potocka
Zdjęcia: Zdzisław Najda
Produkcja: “Aleja Kultury” sp.zoo
Czas: 19’