instalacja: appleT
O zmroku, Bałka zaczyna filmować jabłoń objuczoną dojrzewającymi owocami. Mówi, że traktuje swoją kamerę ręczną jak odkurzacz, którym „oczyszcza przestrzeń i zabiera do domu, gdzie opróżnia worek”. To osobliwe drzewo przywodzi mi na myśl Adama i Ewę w ogrodzie jednak cokolwiek, o czym rozmawiamy wydaje się być bezwartościowe. To miejsce dla ciszy.
Z wywiadu autorstwa Adriana Searle (Guardian)
appleT, 2009/2010, wideo, dźwięk
///
performance: Piano Bloom
Piano bloom to nowa instalacja autorstwa 5 wybitnych australijskich artystów przygotowana specjalnie z myślą o zamku w Sokołowsku. Instalacja jest skoncentrowana wokół pojęcia rozpadu i odrodzenia, a w ramach tego projektu zamkowy fortepian, który obecnie znajduję się na zewnątrz jest zgłębiany poprzez muzykę, taniec, poezje i video. Instalacja Bloom Collective jest specyficzna dla tej lokalizacji i obejmuje preparowanie pianina i ponowne łączenie go z naturą, a także wizualizuje na nowo przyszłość dla tej starzejącej się rzeźby. Piano Bloom można postrzegać jako instalację lub słuchać jako performance aktywujący z udziałem członków Collective, który grają na instrumentach, odczytują tekst, tańczą i projektują pomysły na i wokół fortepianu.
www.vanessatomlinson.com | www.facebook.com/thepoetryshop | www.renata-buziak.com | www.erikgriswold.org
///
Małgorzata Wasilek i Maciej Połynko (Polska)
instalacja: Sześcian dynamiczny
Sześcian Dynamiczny jest trójwymiarowym analogowym obiektem, wykorzystującym światło i ruchome elementy. Punktem wyjścia do działania instalacji jest światło przemieszczające się wewnątrz bryły, pozwalające uzyskać efekt ruchomej projekcji. Natomiast rdzeniem jest kinetyczna rzeźba składająca się z elementów geometrycznych, będących formalnym poszukiwaniem syntezy matematyki z naturą.
///
Eva Pichler i Gerhard Pichler
działanie: Bez tytułu
W Sokołowsku, zweintopf będzie bawić się oczekiwaniami publiczności oraz altanami namiotowymi. Ich prosta, lekka konstrukcja i niska cena sprawia, że nikogo nie dziwi, że te tymczasowe schroniska pojawiają się na festiwalach jak grzyby po deszczu. Często wyrzucane po pierwszym użyciu, reprezentują także zalew gorszej jakości towarów oznaczonych „wyprodukowano w Chinach” oraz skutki globalnej masowej produkcji. Co zatem się tutaj wydarzy? Czy może już się wydarzyło? A co najważniejsze: czy coś mi umknęło? Duet zweintopf zdaje sobie jednak sprawę z rzeźbiarskiej wartości tych kruchych konstrukcji bez skóry. Ich białe kontury wyłaniają się niespodziewanie na tle krajobrazu, zupełnie jak wątłe rysunki przestrzenne, delikatne konstrukcje architektoniczne które oprawiają w ramę otaczające widoki, odrysowują poezję niedoskonałości, a następnie tak szybko jak się pojawiły, znikają.