LUX

Partner_LUX logo horizontal positive

LUX

Międzynarodowa agencja sztuki, która wspiera i propaguje twórczość zapisu filmowego. LUX powstał w 2002 r i jest organizacją non-profitową, spadkobierczynią The London Film-Makers’ Co-operative, London Video Arts i The Lux Centre, nieprzerwanie działających nieprzerwanie od lat 60. Jest to jedyna tego typu organizacja działająca w UK, posiadająca ogromną kolekcję filmów artystycznych. LUX to największy dystrybutor tego kina w Europie, współpracujący z wieloma liczącymi się muzeami, galeriami, festiwalami, instytucjami edukacji, a także bezpośrednio z artystami i publicznością. Poza dystrybucją filmów LUX zajmuje się działalnością wydawniczą, wystawienniczą, edukacyjną, badawczą, wspiera artystów i ludzi sztuki. LUX poza siedzibą w Londynie prowadzi również swój oddział w Szkocji (LUX Scotland).

Benjamin Cook jest założycielem i dyrektorem LUXa. Od ponad 20 lat działa w obszarze niezależnego filmu jako kurator, archiwista, producent, krytyk, historyk i wykładowca.


Pokaz filmowy: Filmuj Filmuj Filmuj: Pierwsza dekada London Film-Makers’ Co-operative 1966-76

London Film-Makers’ Co-operative (Londyńska Spółdzielnia Filmowa) została założona w 1966 jako niekomercyjny dystrybutor filmów eksperymentalnych. W niedługim czasie przekształciła się w jedyną w swoim rodzaju organizację, która dawała artystom dostęp do sprzętu I materiałów filmowych, umożliwiając radykalne eksperymenty medialne. Artyści mieli pełną kontrolę nad każdym etapem procesu twórczego. Powstawało także kino poszerzone, dające artyście możliwość manipulowania materiałem filmowym podczas projekcji.

Organizacja ta prowadzona była przez artystów na zasadzie wolontariatu i przez pierwsze lata nie otrzymywała wsparcia finansowego. Mimo to prowadzone było biuro dystrybucji, kino i studio, a wszystko to mieściło się w opuszczonych budynkach przemysłowych. Było to centrum radykalnej kultury londyńskiej lat 60., dzięki któremu powstało wiele znaczących prekursorskich filmów i prac teoretycznych.

LUX to spadkobierca LFMC założonego ponad 51 lat temu. Dwa programy przedstawiają kluczowe filmy obejmujące pierwszą dekadę działalności LFMC autorstwa Lis Rhodes, Simon Hartog, Peter Gidal, John Smith, Mike Leggett, Marilyn Halford. A także dwóch przedstawicieli kina poszerzonego: Malcolma Le Grice i Anthony McCalla.

www.lux.org.uk

Subscribe to LUX Newsletters
LUX Shop


21 LIPCA – PIĄTEK
21:45 Pokaz filmowy – kino poszerzone: Shoot, shoot, shoot 2
(wprowadzenie: Benjamin Cook)
Sanatorium Brehmera – sala czarna

22 LIPCA – SOBOTA
20:20 Pokaz filmowy: Shoot, shoot, shoot 1
(wprowadzenie: Benjamin Cook)
Kinoteatr Zdrowie 

Dresden Dynamo
Lis Rhodes UK, 1971 – 1972 5 minutes, Colour, 16mm to HD

It was perhaps the question of sound – the uncertainty of any synchronicity between what was seen and what was said that began an investigation into the relationship of sound to image. Dresden Dynamo is a film that I made without a camera – in which the image is the sound track – the sound track the image. A film document. –L.R

Key
Peter Gidal UK, 1968, 10 minutes, 16mm to HD

an enclosed and progressive disembowelment of durational progression. Birgit Hein, Film Im Underground, 1971.

Footsteps
Marilyn Halford
UK 1975, 6 min, 16mm to HD

Footsteps is in the manner of a game re-enacted: the game in making was between the camera and actor, the actor and cameraman, and one hundred feet of film. The film became expanded into positive and negative to change balances within it: black for perspective, then black to shadow the screen and make paradoxes with the idea of acting, and the act of seeing the screen. The music sets a mood then turns a space, remembers the positive then silences the flatness of the negative. – Marilyn Halford

Shepherd’s Bush
Mike Leggett UK 1971, 15 min, 16mm to HD

Shepherd’s Bush was a revelation. It was both true film notion and demonstrated an ingenious association with the film process. It is the procedure and conclusion of a piece of film logic using a brilliantly simple device: the manipulation of the light source in the Film Co-op printer such that a series of transformations are effected on a loop of film material. From the start, Mike Leggett adopts a relational perspective according to which it is neither the elements nor the emergent whole but the relations between the elements (transformations) that become primary through the use of logical procedure. – Roger Hammond

Associations
John Smith UK 1975, 7 min, 16mm to HD

Images from magazines and colour supplements accompany a spoken text taken from Word Associations and Linguistic Theory by the American psycholinguist Herbert H. Clark. By using the ambiguities inherent in the English language, Associations sets language against itself. Image and word work together/against each other to destroy/create meaning. – John Smith

Soul in a White Room
Simon Hartog, UK, 1968, 4 min, 16mm to HD

”Soul in a White Room was filmed by Simon Hartog around autumn 1968. Music on the soundtrack is Cousin Jane by the Troggs. The man is Omar Diop-Blondin, the woman I don’t recall her name. Omar was a student active in 1968 during ‘les evenement de Mai et de Juin’ at the Faculte de Nanterre, Universite de Paris. Around this time, Godard was in London shooting Sympathy for The Devil / One Plus One with the Stones and Omar was here for that too, appearing with Frankie Y (Frankie Dymon) and the other black panthers in London…. Maybe Michael X too. After returning to Senegal, Omar was imprisoned and killed in custody in ’71 or ’72. I believe his fate is well known to the Senegalese people.” – Jonathan Langran

Castle One
Malcolm Le Grice UK, 1966, 20 minutes, 16mm and Lightbulb

The light bulb was a Brechtian device to make the spectator aware of himself. I dont like to think of an audience in the mass, but of the individual observer and his behaviour. What he goes through while he watches is what the film is about. Im interested in the way the individual constructs variety from his perceptual intake. – Malcolm Le Grice, Films and Filming, February 1971

PROGRAMME 2

Line Describing a Cone
Anthony McCall UK 1973, 16mm, b/w, silent, 30 min

Line Describing a Cone is what I term a solid light film. It is dealing with the projected light-beam itself, rather than treating the light-beam as a mere carrier of coded information, which is decoded when it strikes a flat surface (the screen). The film exists only in the present: the moment of projection. It refers to nothing beyond this real time. The form of attention required on the part of the viewer is unprecedented. No longer is one viewing position as good as any other. For this film every viewing position presents a different aspect. The view therefore has a participatory role in apprehending the event: he or she can – indeed needs to move around, relative to the emerging light-form. – Anthony McCall