Chika Takabayashi

Chika Takabayashi
Chika Takabayashi

 

Chika Takabayashi (ur. 1980, Japonia) otrzymała swój pierwszy licencjat z Multimediów na Aichi Prefectural University of Fine Arts and Music, Japonia. Następnie skupiła się na sztukach wizualnych, otrzymując drugi licencjat ze „Sztuki Monumentalnej” na AKI Akademie for Fine Arts and Design, Enschede / Holandia. Od 2009 roku Takabayashi mieszka w Berlinie w Niemczech. Od tego czasu pracuje jako artysta plastyk, scenografka i tworzy rekwizyty, głównie dla zespołu tańca współczesnego Dorku Park – Constanz Macras. Swoje autorskie prace prezentowała na renomowanych wystawach i rezydencjach artystycznych w Europie i Azji – między innymi na rezydencjach w European Ceramic Work Centre (EKWC), Holandia; oraz Gyeonggi International Ceramix Biennale, Korea Południowa. Dzieła sztuki Takabayashi odzwierciedlają jej pracę scenograficzną. Jej prace multimedialne są głównie trójwymiarowe, często są to instalacje do konkretnej przestrzeni. Tworzy swoje prace z szerokiej gamy materiałów i mediów – ceramiki, tkanin, plastiku, drewna, żywności, obrazu i dźwięku. Jednakże drożdże – upieczone i nieupieczone ciasto na chleb jest pojawia się wielokrotnie i w wielu formach w jej (często ogromnych) instalacjach i jest jej preferowanych medium. Kształty jej rzeźb i obiektów są różnorodne i często przywołują na myśl (prehistoryczne) stworzenia. Jednak to życie samo w sobie jest głównym tematem prac Chika Takabayashi.

 

http://www.chikatakabayashi.com 

 

Holy Process

Podstawowe produkty spożywane przez nas na codzień to ryż, kukurydza, ziemniaki i pszenica. Na szczególną uwagę zasługuje pszenica, która jest mielona na biały proszek, poddawany następnie dalszemu przetworzeniu na inne produkty spożywcze. Pszenny proszek, zwany mąką, jest bardzo atrakcyjnym materiałem. Można go przemienić na przykład w chleb. Za zmiany zachodzące w cieście odpowiadają naturalne bakterie – drożdże. Jest coś cudownego w obecności drożdży i zmianach, które zachodzą w procesie połączenia ich z wodą i mąką. Nasza instalacja traktuje obecność i aktywność drożdży jako rzecz świętą.

 

Podczas naszej realizacji na festiwalu Konteksty można było obserwować proces fermentacji ciasta drożdżowego. Z głośników wydobywały się dźwięki muzyki nuconej przez różnych ludzi, stanowiące zachętę i błogosławieństwo dla odbywającego się procesu. Muzyka była zaczerpnięta z VI Symfonii Beethovena. Istnieją naukowe dowody na to, że proteiny reagują na dźwięki, a niektórzy uważają, że ten właśnie fragment muzyczny stymuluje działanie drożdży.